Agencija za sigurnost hrane Bosne i Hercegovine +++ tel: 00 387 36 397 217 +++fax 00 387 36 397 206

Svjetska sedmica dojenja

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) procjenjuje da dojenje može svake godine smanjiti smrtnost djece starosti ispod 5. godine života za 13%, što čini 10,6 miliona smrti djece ove starosne skupine na globalnom nivou. Svako dijete na svijetu ima pravo na zdravu ishranu, rast i razvoj. Dojenje je najbolji i najekonomičniji način ishrane djeteta, najbolji način sprečavanja oboljenja i promocije zdravlja.
Povoljno djeluje i na majke, porodicu i društvo u cjelini. Zaštita, promocija i potpora dojenju javnozdravstveni su prioritet svih zemalja svijeta. Naučna istraživanja i epidemiološke studije dokazale su prednosti prirodne ishrane za zdravlje djece. Majčino mlijeko sadrži idealan kvalitativni i kvantitativni sastav hranjivih tvari – proteina, ugljikohidrata, lipida i minerala koji u potpunosti zadovoljavaju djetetove potrebe za hranom i tečnošću u prvih 6 mjeseci života. Sadrži i imunološke spojeve i ćelije koje dijete štite od infekcija, te ujedno smanjuju i mogućnost razvoja alergijskih bolesti.

Dojenje je najbolji način uspostavljanja povezanosti između majke i djeteta koje pozitivno utiče na psihološki razvoj djeteta. Nažalost, danas smo svjedoci sve niže stope dojenja, a sve veće upotrebe zamjena za majčino mlijeko, kako u razvijenim tako i u zemljama u razvoju, što može imati ozbiljne posljedice po zdravlje djece, ali i posljedice na privrednom planu jer izdaci za vještačku ishranu predstavljaju značajnu stavku.

Porast proizvodnje zamjena (formula) za majčino mlijeko popraćen je i snažnom propagandom koja stvara iluziju da su formule komparabilne ishrani majčinim mlijekom.
WHO i UNICEF pokrenuli su niz inicijativa i definirali niz preporuka i smjernica za promociju dojenja. U Konvenciji o pravima djeteta UN se opredjeljuju da će države potpisnice poduzeti mjere kako bi majkama i obiteljima pružile znanje i potporu za provedbu dojenj, WHO i UNICEF definiraju svoje stavove o zaštiti, promociji i podržavanju dojenja, koji su izraženi kroz «10 koraka do uspješnog dojenja», i usvajaju Deklaraciju Innocenti – o zaštiti, promociji i podržavanju dojenja i pozivaju cijeli svijet da u potpunosti provede Deset koraka do uspješnog dojenja.

Godine 1981 donesen je Međunarodni kodeks o načinu marketinga i prodaje zamjena za majčino mlijeko koji teži da zaštiti majke/staratelje djece koja su dojena i koja nisu dojena kao i malu djecu od komercijalnog uticaja na njihove izbore vezane za ishranu, a 2002. god. donesena je Globalna strategija za ishranu dojenčadi i male djece koju su prihvatile sve države članice SZO-a na 55. Skupštini WHO. Dojenje je istaknuto kao prioritet i u Prvom nacrtu rada i politike prehrane Europskog ureda WHO za razdoblje 2000.-2005, Rezoluciji vijeća EU o ishrani i zdravlju iz 2000. godine, te u nizu drugih dokumenata.

Agencija za sigurnost hrane BiH, u saradnji s nadležnim institucijama entiteta i Brčko Distrikta BiH, uradila je Pravilnik o formulama za dojenčad i formulama nakon dojenja čije odredbe definišu uslove koje u pogledu sastava, označavanja i reklamiranja trebaju ispunjavati formule za dojenčad i formule nakon dojenja kao hrana koja pripada kategoriji hrane za posebne prehrambene potrebe koji je usklađen sa EU legislativom, a koji se nalazi u završnoj fazi usvajanja. Agencija, u saradnji sa nadležnim institucijama entiteta i Brčko Distrikta, na taj način daje svoj doprinos zaštiti života i zdravlja najosjetljivije populacione skupine kada je u pitanju njihova ishrana.

Manifestacija obilježavanja Svjetske sedmice dojenja pod sloganom „Dojenje je IN
zajedno do cilja“ u organizaciji Udruženja Djeca bit će održana 01.08.2010. godine u periodu od 11:00 do 14:00  sati na Vilsonovom šetalištu u Sarajevu.

Svjetska sedmica dojenja obilježava se svake godine od 01-07 avgusta u više od 120 zemalja svijeta s ciljem da se majke podstaknu na dojenje i na taj način poboljšaju zdravlje beba. Agencija za sigurnost hrane BiH pridružuje se obilježavanju ove veoma značajne sedmice zajedno sa Udruženjem za zaštitu i sigurnost djece DjeCa Sarajevo čije aktivnosti u potpunosti podržava.

Više informacija možete pogledati na sljedećem linku:

http://www.who.int/child_adolescent_health/news/events/2010/1_8_10/en/index.html